2011. január 12., szerda

Aranycsillag

Karácsonyi süteményként valami édesre, de mégsem krémesre vágytam. Emlékeztem, hogy édesanyám sütött régebben egy egyszerű szárazsüteményt, amit kilyukasztva még a karácsonyfára is felaggattunk díszként. Anyum előkereste a receptet, elmagyarázta a készítését, és én nekigyűrkőztem... Hát a gyúrt süteményekkel még eléggé hadilábon állok, de végül  sikerült elkészítenem, a vendégek pedig percek alatt elporlasztották.
Hozzávalók:
  •  fél kg liszt
  • negyed kg zsír
  • 3 tojás sárgája
  • 1 citrom lereszelt héja
  • vanília
  • 1 kávés kanál rózsakő
  • a kivágáshoz formák
Elkészítés:
Gyuródeszkán a hozzávalókat összegyúrtam, addig amíg a massza jól összeállt, könnyen gyúrható lett. Majd megpróbáltam késfoknyi vékonyra kinyújtani, de nem sikerült, mert annyira porhanyós volt, hogy folyton szétszakadt. Felhívtam anyumat, hogy mit kezdjek ezzel a nyújthatatlan masszával. Ő azt a tanácsot adta, hogy adjak még hozzá pici vizet vagy tejfőlt, ha így sem lesz nyújtható akkor gyúrjak még hozzá lisztet, amíg megfelelő állagú lesz. Úgy is tettem, vizet, tejfőlt, és lisztet is gyúrtam hozzá, amíg végre nyújtható lett. Kinyújtottam, és amint a képen látható, különböző formákat vágtam ki belőle. A kivágott darabokat kiolajazott és lisztezett tepsibe rakosgattam, majd előmelegített sütőben, előbb magasabb, aztán alacsonyabb lángon világosbarnára sütöttem. Kb.10 - 15 perc alatt megsül, de ügyelni kell, mer, ha vékonyabbak a darabok hamar odaégnek. A sütőből kivéve kemények ezek a sütemények, de letakarva egy - két nap alatt megpuhulnak.

2 megjegyzés:

@havas írta...

Úúú, ezt is ki fogom próbálni. Krémes sütit egyáltalán nem eszem, így mindig olyan recepteket részesítek előnybe (édesség terén),ami több ideig is eláll, és nem túl édes sem. Köszi szépen a megosztást!

Kati írta...

Kata kösz a hozzászólást, én is jobban szeretem az ilyen sütiket.Dobozban szerintem akár egy hónapig is eláll, és ha vendégek jönnek akár finom dzsemmel össze is lehet ragasztani őket.