2011. március 29., kedd

Erdélyi tárkonyos csorba

A családban mindannyian nagyon szeretjük a csorbát, így elég gyakran kerül az asztalra, különféle variációkban.
Hozzávalók:
  • fél kg füstölt sertés sonka
  • 5 közepes sárgarépa
  • 3 petrezselyem
  • 1 zeller (nálam most kimaradt mert nem volt itthon)
  • 3 közepes krumpli
  • egy maréknyi káposzta
  • egy maréknyi zöldpaszuly
  • 2 kávéskanál ecetben - sóban eltett tárkony
  • zellerzöld
  • 1 kisebb leostyán levél
  • 10 szem fekete bors
  • 2 evőkanál liszt
  • 2 dl tejföl
  • 2 evőkanál leostyánecet
Elkészítés:
A sonkát két darabba vágtam, és kb. három l hideg vízben főni tettem. Amikor felforrt a tetejét lehaboztam. Amikor a sonka már majdnem megpuhult kivettem a levéből, kockákra vágtam. Ezután a kockákra vágott sárgarépát, petrezselymet, zellert a kockákra vágott hússal és a tárkonnyal együtt a fővő vízbe tettem. Egy teatojásban a leveshez tettem a borsot, a zellerzöldet, a leostyán levelet, és megsóztam. Amikor a zöldségek is nagyjából megpuhultak, csak akkor adtam hozzá a kockára vágott krumplit, a zöldpaszulyt, a csíkokra vágott  káposztát, mert ezek hamar szétfőnek. Amikor már minden zöldség teljesen megpuhul, a lisztet egy tányérban elkevertem a tejföllel, felhígítottam néhány evőkanál levessel, és a levesbe öntöttem. Mivel nem találtam eléggé savanykásnak, megsavanyítottam még leostyánecettel.

15 megjegyzés:

@havas írta...

Imádom! Melyik hétvégén fogadsz be egy éjszakára? Míg nekem muffint sütsz, kuttyogunk egy nagyot a konyhában, és megbeszéljük majd a "világ dolgait".

babette írta...

Nagyon gusztusos a levesed! Sajnos nálunk nem szokás(de most már az lesz) fűszeres ecetet és olajat eltenni. Helyettesíthetem sima ecettel és szárított fűszerekkel? Ja és a káposzta savanyú? Bocs, hogy ennyit kérdezek.

Kati írta...

Kata, szívesen látlak, mág megbeszéljük:)

Barbette, üdvözöllek nálam, mi sem készítettünk régebb fűszeres ecetet, de én a nyáron készítettem, és nagyon finom, persze sima ecettel is lehet helyettesíteni, de az is lehet, hogy a tejföltől is elég savanyú lesz, ha egy picit többet teszel. A káposzta nem savanyú, édes, friss káposztát szoktam tenni.

Panna írta...

Ez nagyon fincsi lehet. Amikor Erdélyben voltunk mi is többször ettünk csorbát. nagyon megkedveltük!

Kati írta...

Panna, majd ha még erre jársz, szívesen látlak egy tányér csorbára.:)

María írta...

Igazán finom lehetett ez a leves! És "ízes" a leírásod!! Külön tetszenek az olyan szavak, mint "zöldpaszuly", meg "leostyán" (úgy gondolom, ez a lestyán). A Menyem erdélyi származású, az Ő Anyukája beszél olyan ízesen, mintha csak egy népmeséből lépett volna elő. Öröm volt hallgatni!

María írta...

Mint ahogy öröm olvasni a bejegyzéseidet is!!

Kati írta...

Mária, köszönöm!
Öröm volt olvasni a soraidat,ez a mi nyelvünk a székely nyelvjárás, persze még itt nálunk is helységenként változó. Hallanád beszélni a csíkszeredai, sepsziszentgyörgyi, gyergyói embereket, ők, tényleg mintha a népmesékből léptek volna elő.

María írta...

Menyem is csíkszeredai születésű:))

Kreatív konyha írta...

Köszi szépen a receptet, vittem! Azuram kedvence a csorba leves, de én igazi autentikus csorba levest még nem ettem (sajnos). Ezt fogom kipróbálni először. Kérdésem csupán annyi, hogy az ecetben-sóban eltett tárkonyt hogyan lehet összehozni? Előtte elkészíteni esetleg?

Kreatív konyha írta...

Ja és a lestyánecetet sem ismerem :(

Panna írta...

Kati,

Remélem megyek még és ha nem felejtem el addig a szavadon foglak! :-)))

Kati írta...

Mónika, a tárkonyt mi télire úgy szoktuk eltenni, tartósítani, hogy felvágjuk a leveleit apróra, összekeverjük két-három evükanál sóval, és körülbelül annyi ecettel, hogy csak éppen fedje az összevágott és kis üvegbe tett tárkonyt.Mi kisebb üvegecskébe szoktuk eltenni, kb.1 dl-esbe.Annyi elég egy családnak.A lestyánecetet is könnyű elkészíteni, én egy kisebb üdítős üvegbe, aminek a szája szélesebb tettem körülbelül 10 lestyánszárat, és néhány levelet is, ezt pedig feltöltöm ecettel, hogy teljesen befödje, légmentesen lezárva, sötét helyen tárolom, a kamrában.

Panna, állom a szavam.:)

Kreatív konyha írta...

Köszönöm a visszajelzést! Közben keresgéltem, tárkonyecetet találtam, a lestyánt meg megoldom valahogy....
referálok majd, hogy sikerült....

Nelli írta...

Szeretem az ilyen savanykás leveseket!Finom lehet!:-)