2011. szeptember 26., hétfő

Erős Pista házilag

A Párom nagyon szereti a csípőspaprikát, és ebből kifolyólag télen az Erős Pistát is. Mivel a szüleimnek nagyon sok csípősük termett elhatároztuk, hogy készítünk házilag Erős Pistát, hisz ez sokkal egészségesebb. Ketten készítettük el, a munka oroszlánrészét, a leőrölést azt pedig ő vállalta. Az ő ízlése szerint alakítottuk a csípősségét is. Nem bonyolítottuk túl, egy egyszerű recept szerint készítettük.






Hozzávalók:
  • másfél kg pirosra ért csípőspaprika
  • fél kg piros, húsos gogos paprika
  • 20 dkg jódtalan só
  • késhegynyi szalicil(tartósítószer)
Elkészítés:
A paprikákat több léből átmostam, a csípősök szárát levágtuk, a gogosokat felszeleteltem, és a párom ledarálta az egészet egy kisebb lyukú húsdarálón, magostól együtt. Összekevertük a sóval, egy napot hagytuk állni, majd kis üvegekbe tettük. A biztonság kedvéért minden üveg aljára szórtunk egy pici szalicilt, de tényleg csak egy picit. Ezt azért tettük, mert az eredeti receptben(sóval eltett, leőrölt paprika ételekbe) minden kg-hoz 20 dkg sót ír, de mi ezt túl soknak találtuk, főleg azért mert ez az Erős Pista főzés után is kerülhet a levesekbe pl., és akkor túl sós lesz tőle az étel. Remélem így is megáll. és semmi baja nem lesz.

29 megjegyzés:

Alíz írta...

Kati ne izgulj, mert biztos eláll. Hasonló módszerrel szoktam én is készíteni, annyi eltéréssel, hogy nálam fordított az arány, ui. mi épp annyira nem szeretjük a csípőst mint a párod. Sót viszont még annyit sem teszek bele, mint te, ekkora mennyiséghez kb. 10 dekányit teszek és jól áll tartósítószer nélkül. :)

Titi írta...

Én csak viszonylag kevés Pistát fogyasztok, pedig Indiában rászokhattam volna :) Apum biztos örülne egy ilyen adagnak.

Viki írta...

Titi ! nálunk termett a világ legerősebb paprikája, Igaz még nem olyan sok, (Svájcból származik). Most szedtem le őket a szárukról. Ha gondolod, szívesen küldök Neked magot belőle. Főleg, ha van hova ültetned. Ezt a párod nagyon díjazná :) :)
Nagyon szépek lettek az erőspistáitok, s biztos eláll, mert a só tökéletesen elég bele.

marisz57 írta...

Kati! Milyen a gogos paprika? Én kápia vagy pritamin (mindkettő húsos, piros színű)paprikát használok hozzá.
Ezt, hogy "gogos", nem ismerem.

marisz57 írta...

Itt teszek megjegyzést a Petőfi versről: én egyik közösségi oldalunkra most a Szeptember végén című verset tettem fel. Az "Itt van az ősz..." majd októberben kerül sorra. Nálam akkor lesz aktuális a világirodalom egyik legszebb sora:

"S hallgatom a fák lehulló
Levelének lágy neszét."

Panna írta...

Jó sok Erős Pistátok lett. Most aztán eheti a párod a csípős ételeket!

Csilla írta...

Kedves Kati!
Díjat szeretnék neked átadni, nézz be hozzám kérlek! :)

njani írta...

Kedves marisz57! Ez a szó "gogos"Erdélyben használatos, és ezért mindenki sajnos nem tudja,de a pritamin paprikát jelenti. Ja és aPetőfi verse is Erdélyben íródott.

Mrita írta...

Nagyon guszta lett az Erős Pistátok. Ne aggódj eláll. Jó lesz majd télen, főleg, ha a párod szereti.

Kreatív konyha írta...

Guszta az Erős Pistád! És nem semmi mennyiséget dolgoztatok fel! Kösz az infót a gogos paprikáról, ismét tanultam újat! :)

Kati írta...

Alíz, köszi a megnyugtatást, akkor nem lesz baj. Nálunk nagy csípős rajongók a férfiak, párom meg apum is, minél erősebben szeretik, bár ha jól tudom ez a szívnek nem igazáb jó.

Titi, nálam is elenyésző amit én elfogyasztok, gulyásba esetleg.

Viki, azt hiszem Kati helyett Titit írtál:) De a megjegyzés mégis nekem szól, majd nem bánom, ha esetleg küldesz néhány magot. Köszönöm előre is.

marisz57, njani máér helyettem is válaszolt neked, úgy látszik gyorsabb volt mint én, igen a gogos a pritamin paprikát fedi, de nálunk a pritamin elnevezést nem használják, a gogos elnevezés a románoktól ered. Amíg blogot nem írtam én sem tudtam, hogy a pritamin paprika az a gogos.:)
Jól esett, hogy a költeményt is észrevetted, nálam minden hónapban szerepel egy vers vagy egy idézet az oldalsávban, de eddig még senki nem vette észre vagy legalábbis nem szólt hozzá semmit. Tudod én magyar szakos tanár vagyok, így a konyhában is kell egy kis irodalom, költészet. Csodálatosak ezek a Petőfi versek.
És tudom miért hangzik olyan gyönyörűen az a két sor? Mert a lágy L hangok, meg az alliteráció(lehullú levelének lágy)segítségével szinte halljuk a levelek hullását.
Bocsi:) Kitört belőlem az irodalmár:)

Panna, nem csak a párom fogyasztja egyedül, mert ajándékozni is fogunk belőle a nagybátyáimnak.

nJani, köszi a válaszokat, gyorsabb voltál mint én.:)

Mrita, most már megnyugodtam, többen is mondtátok, hogy eláll ennyi sótól.

Kreatív konyha, köszi, nincs mit, én is rengeteget tanultam amoóta blogot írok:)

Reka írta...

Eros lehet ez a te eros Pistad!!!!

Roza írta...

Jó a recept és az ötlet is!:) Én is sok (bolti) erős Pistát használok, de eddig még nem jutott eszembe, hogy csinálhatnék is!:)

Annamari írta...

Mostanában ez az egyik kedvencem, érdekes módon ezt kívánom, és eszem is rendszeresen :) minden, ami csípős, sós és erősen fűszeres, jöhet. Most pedig kenek egy pástétomos-Erős Pistát kenyeret...

Elisabeth írta...

Én imádom ezeket az erős izesitő paprikákat. A lányom anyósa Olaszbol hozott ide nekünk egy üveggel amit ő készitett. Még mindig van fél üveggel belőle, a nyár óta.
Nagyon ügyes, és isteni finom módra készitetted!
Imádom:DDD

Bianka írta...

Ez ütős lett. Nagyon szép a színe

Szilabi írta...

Ez nagyon klassz! Az én párom is nagyon szereti! Ki fogom próbálni! :)

Viki írta...

KATI! ezer bocsi, tényleg Neked szántam az üzenetet, csak Titi irt előttem és annyira bennem volt az erőspaprika dolog. Nem fogod elhinni, hogy napok óta keresem ezt a posztot.
Most száradnak a paprikák, s benne a magok.

Légyszi majd irj egy mailt, amiben a lakcimedet leirod, és én -amikor a magok már küldhetők- postázom Neked még időben.

Februárban kell elvetni a kis magokat olyan kis müanyag pohárba, vagy palántázó tálcába. Ha lehet akkor szemenként egy-egy kerüljön egy edénybe, ugyanis ez egy nagyon furcsa, érdekes paprika. Óriáslevelű, és amikor virágzás után megjelennek a kispaprikák, szinte 5-6 nap alatt hatalmassá nőnek.
Na de nem lövök le minden poént. Várom a leveled a cimemre.
iraziviki@gmail.com

S még annyit, hogy két fajta színű a paprika, nagyon szép aranysárga, és gyönyörű piros. Természetes mindkettőből küldök magot.

Névtelen írta...

Nekem pár hét alatt megromlott a hűtőben. Ez mitől lehet?

Kati írta...

Kedves Névtelen,nem tudom mi lehet az oka, nálam a tavalyelőtti és a tavalyi adagból is van meg egyik sem romlott meg. Esetleg nem volt elég a só, vagy volt hibás a paprikák között. Vagy még egy dolog jutott eszembe, és ezért lehet én vagyok a hibás, jódozott sóval tetted el? Mert azt nem ajánlják eltevéshez, elfelejtettem odairni. Bocsi.

Névtelen írta...

Kedves Kati, gen, azt hiszem jódozottal tettem el. A másik, h a nem csípős paprika magjait kifelejtettük belőle. .

Kati írta...

Kedves Névtelen, sajnálom, az én hibám, most javítottam a receptben is, nehogy más is úgy járjon, a nem csípős paprika magjait mi is kiszedtük, csak a csípősből nem, mert az nagyon pepecs munka lett volna, de szerintem a magja nem határoz semmit. Próbáld meg jódtalan durvasóval, mi azzal szoktuk, hátha nem lesz baj.

bandibá írta...

Az sem mindegy, hogy milyen erős paprikából van. A Duna mentén termesztik az igazi alapanyagot. Ez a fűszererőstől vastagabb húsú paprika. A lényeg, hogy erős, de gyomorbarát. A szádban erős, de később gyengül. Hasonlóan a csilipaprikához. Nálam bevált, ezt ehetem.

Tarr Lajos írta...

Csak annyit szeretnék hozzá szólni, hogy az erőspaprika egyáltalán nem káros, sőt több jótékony hatása van a szervezetre.
Egy ismerős orvosomat is megkérdeztem ebben a témában, hogy az erős paprikának milyen hatásai vannak az emberi szervezetre?
A válasz: Teljesen egészséges a csípős paprika, egyedül ami negatívum, hogy stimulálja a vízhólyagot. Többnyire vizelésre kényszeríti az embert.
De van egy cikk az erős paprika hatásairól, ezt olvassátok el legyetek szívesek.
Itt a link:http://www.balagelapja.hu/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=48&Itemid=65

Unknown írta...

Köszi,hogy megosztottad velünk a receptedet.Én még nem csináltam házilag de ez alapján fogom elkészíteni amint eljön az ideje 😊

Unknown írta...

Csókolom kedves!!
És is és a párom is IMÁDJUK A CSÍPŐS. Ezért úgy döntöttem megcsinált a receptjét. Csak annyit szeretnék kérdezni hogy ha át turmixoljuk akkor is ugyan annyi sok kell,vagy lehet kevesebb is.??? Vagy csak darálva jó PISTA BÁCSI? ??

Unknown írta...

Erdelyben nevezik gogosnak a pritamin paprikar

Névtelen írta...

Innen már csak egy lépés, hogy ott is született.

Névtelen írta...

Mi is szoktunk készíteni.
A csípős paprikát kicsumázzuk. Magok nélkül is kellően és kellemesen csípős marad.
Ha szezonja van, akkor húsos kápia paprikát adunk hozzá. A kápiát szabad tűzön (kizárólag fatüzeléssel és nem grill szénen) megsütjük, majd lehéjazzuk, kicsumázzuk. Ezzel így a paprika krém egy sajátos, enyhén füstös ízt, fog kapni. Nem dominál, de a háttérben végig ott van...
A csípős paprikát kevés oliva olajban puhára pároljuk, hozzáadjuk a sült paprikát és az egészet botmixerrel krémesre daráljuk, majd kisebb üvegekbe zárjuk.
Tartósítószert, sót egyáltalán nem teszünk hozzá. Hűtőszekrényben, bontottan legalább egy hónapig, bontatlanul három hónapig is el szokott állni.
Mivel nem túlságosan csípős, de kellően pikáns majd mindenbe kerül belőle, de kenőkrémként is használva, hamar elfogy.