2012. január 23., hétfő

Puliszka

Mivel többen kértétek tőlem itt a blogon, leírom a puliszka készítését.
Itt nálunk Erdélyben tokányok, pörköltek, véreshurka, mártással készített húsok, sült húsok, sőt a töltött káposzta kedvelt kísérője a puliszka. A mi családunkban a hideg forralt tejbe mártott forró puliszka is kedvenc étel.
Egy gyerekkori emlékem is fűzödik a puliszkához, édesapám szüleinél mindig nagytatám főzte a puliszkát(aki szegény Isten nyugtassa, már 13 éve halott), sosem fogom elfelejteni, ahogyan a padon keresztbe ülve, a fazekat a két combja közé szorítva, kavarta a puliszkát. Egyik kedvenc étele volt.



Hozzávalók:
  • 1 liter víz
  • 30 - 35 dkg kukoricaliszt(természetesen ez a liszttől is függ)
  • 1 kiskanál só
Elkészítés:
Puliszkát készíthetünk eresztve és kavarva. Én megvallom őszintén, hogy eddig csak eresztett puliszkát készítettem, mert jobban szeretem ha egy kicsit lágyabb a puliszka.
 Az eresztett puliszkához a lobogó forró vízbe sugárban beleengedem a kukoricalisztet, közben habverővel állandóan kevergetem, hogy nehogy csomós legyen. Ezután az edényt picit lefödöm, és egészen alacsony lángon tartom még néhány percet, amíg a kukoricaliszt megfő és besűrűsödik. Majd még néhány percig levéve a lángról állni hagyom, majd kiborítom, vagy tetszés szerint kiveszek a puliszkából.
 A kavart puliszkához a finomra őrőlt lisztet át kell szitálni, s amikor a sós víz lobogva forr, hirtelen beleönteni a kukoricalisztet. Néhány percig hagyni kell gőzölődni, majd a víz nagyrészét leönteni, és az edényt a tüzön tartva, a puliszkakeverővel addig kavarni, amíg teljesen sima, összeálló massza lesz, és leválik a keverőről. Közben ha szükség van rá, a leöntött vízből, amelyet melegen kell tartani, lehet önteni a puliszkához. Mikor kész, vízbe mártott fakanállal a puliszkát le kell választani az edény faláról, kis tüzön tartani még néhány percig, azután megvizezett deszkára borítani.
Egyben, szép kereken kell megmaradnia, mint a tortának. Feszesre húzott, erős cérnával vágták régebb szeletekre.

18 megjegyzés:

marisz57 írta...

Ilyet az én nagymamám is szokott és vöröshagymás paprikás rántást öntött a tetejére. Szerettem akkor, de már több évtizede nem ettem. Most lehet, hogy kedvet kapok elkészíteni.

Éva írta...

Nagyon régen ettem én is puliszkát ! Szegény édesanyám nagyon szerette sokat főzött puliszkát, csak tejjel ette. Annak idején én sült szalonnával ettem nagyon ízlett, de valahogy a saját családomban nem nyerte el a tetszésüket, pedig a férjem apja részéről Erdélyből való/ Apáca/. Génjében valahogy nincs benne a puliszka szeretete.

BORI írta...

Szerintem is nagyon finom a puliszka.Azért nem eszik az emberek, mert nem divat és úgy tudják, ez a szegény ember eledele.....amiben azért van igazság, hiszen én is gyerekkoromban többet ettem, mint manapság. Mi csak tejjel-cukorral, de ismerem túróval-tejföllel-szalonnapörccel is.Felnőttként az utóbbit szoktam készíteni.

Blogkonyha írta...

Nahát, ma egy rugóra járt az agyunk...Én is polentát főztem! :o))) Csak mi tejföllel és juhtúróval ettük...:o)))

Jámborné Budai Mónika írta...

Köszönöm a receptet,elfogom készíteni!

trollanyu írta...

Nagyon szeretem:) Meg a család is, gyakran esszük mi is köretként, de én magában tejjel is szeretem.

Gizi írta...

Krisztitől jövök éppen, és látom Te is puliszkát főztél.:) Én is szeretem szaftos húsok és gomba mellé. A tied is nagyon guszta, szívesen megkóstolnám.:)

Juci írta...

Nálunk is ünnep ha puliszkát eszünk. Ritkán készítem , többnyire szombatonként amikor együtt a család, mert az úgy finom melegen.

ingyom bingyom írta...

Nagyon örülök, így még az ízesítések is megvannak, legalábbis az előttem lévő hozzászólásokból már egy heti menüt is össze lehetne hozni! Azt hiszem kipróbálom, ha nem nehezebb, mint a tejbegríz, akkor sikerülnie kell! Remélem az ízétől sem fogunk idegenkedni.
Köszi Kati IMMMÁdlak!
Én olyat is láttam, hogy a szeleteket megpirítják utána, talán egyre keményebb lesz?
Puszi! Még egyszer kérek engedélyt örülni !

Unknown írta...

A puliszkát sajnos tényleg elhanyagolják! Pedig nagyon finom, rendkívül változatosan lehet elkészíteni. De nézzetek csak néhány garantáltan finom puliszkareceptet: http://kotyvasszunkvalamit.blogspot.com/search/label/puliszka

Seffer Lilla írta...

A kamrában lévő kukoricalisztnek legalább meg van a helye, köszi!

Panna írta...

Köszi a leírást! Egyszer kipróbálom :)

Kati írta...

marisz57, úgy is finom lehet, nálunk Erdélyben nagyon gyakran készítjük.
Éva, nem tudják miről maradnak le, mert nagyon finom:)

Bori, nálunk azért most is gyakori fogás, sőt már menő éttermekben is készítik hagyományos magyar/román ételek mellé, és nem is olcsó az ára:)

Illéskrisz, igen láttam, olyan szépen tálaltad:)
Jámborné Budai Mónika, szívesen, örvendek, hogy tetszik:)

trollanyu, hideg forralt tejjel imádom:)
Juci, csakis melegen:)

Gizi, igen a szaftos húsokhoz megy a legjobban.

Mariann, úgy örvendek, hogy kipróbáltad és ízlett a családnak:) Olyan jó érzés amikor erdélyi ételt megszeretnek mások is:)Igen, ahogy kihül a puliszka megdermed, megkeményedik, szépen szeletelhető.

Kotyvasztgató vénember:) Nálunk azért most is gyakran kerül az asztalra:) Szerencsére:)

Lilla, nincs mit:)

Panna, nem fogsz csalódni benne, és neked azt is elmondom, hogy sokkal egészségesebb mint a hagyományos fehér kenyér, pl. nálunk cukorbetegeknek is ajánlja az orvos kenyér helyett.

Kreatív konyha írta...

Örülök, hogy leírtad a pontos készítését a puliszkának, a férjem már ezer éve nyaggat, hogy készítsek neki puliszkát. Lehet, hogy butuska a kérdés, de kukoricadarából is lehet? Vagy abból mást kell készíteni?

Kati írta...

Kreatív konyha, szerintem abból is lehet, csak az sokkal hamarabb kideged:) Mi csak lisztből szoktuk, azért mondom, hogy szerintem:)

Kreatív konyha írta...

Köszi szépen!
Megpróbálom, aztán majd leírom a tapasztalatokat! :)

Titi írta...

:) Jó látni, hogy hogy készül az eredeti, én csak amolyan tejbegrízszerűen csináltam kukoricadarából, kakaóval és lekvárral szoktam enni :)

Hani írta...

Kedves Kati! A blogodat kaptam a blogkóstoló 5. fordulójában, és a puliszkádat készítettem el, ami ízlett a családnak. Köszönet a receptért és a részletes leírásért!
Itt találod a bejegyzésemet:
http://izemlekek.blogspot.hu/2012/10/puliszka-blogkostolo-5.html
Üdv:
Hani